Energiaa pelaamiseen

Tuntuuko sinusta joskus, että energia on vähissä kun harjoittelet tai pelaat jotain uhkapeliä? Uhkapelialalla on paljon puhetta ja mielipiteitä erilaisista pelejä edeltävistä aterioista, mutta harvoille on tueksi mitään tieteellisiä todisteita. Tämä johtuu kenties siitä, että on yksinkertaisesti liian paljon yksilöllisiä eroja uhkapelaajien välillä, kuten stressitaso, vuorokauden aika, ikä, uhkapelin intensiivisyys ja pelisession kesto, jotta voitaisiin tehdä kaikille sopivia suosituksia.

Kova uhkapelaaminen

Kun pelaat kovaa isoilla panoksilla, kehosi siirtää 80 prosenttia vapaasta verestäsi aivoihisi. Tämä johtaa siihen, että veri poistuu vatsastasi, jota tarvitset ruuan sulattamiseen. Tämä hidastaa ruuansulatusta ja voi aiheuttaa epämiellyttävän tunteen vatsassa, sulamattoman ruuan vuoksi. Ateria, jossa on paljon kaloreita kestää sulattaa pidempään kuin kevyt välipala. Siksi on suositeltavaa, että kovan uhkapelisession, kuten turnauspelaamisen ja ruokailun välissä on noin neljän tunnin tauko.

Kevyempi pelailu

Kun pelaat tavallista ja jännittävää uhkapeliä netissä, olivatpa kyseessä kolikkopelit tai pokeri, tällöin aivosi varaavat noin 60 % vapaasta verenkierrosta. Ammattilaispelaajat suosittelevat, että pidät ruuan jälkeen noin 2-3 tunnin tauon ja soseutetun tai juotavan välipalan jälkeen 1 tunnin tauon. On olemassa myös energiatason nostajia, kuten erilaiset glukoosia ja fruktoosia sisältävät energiageelit, joita uhkapelaajat ottavat juuri ennen kovaa rahapeliä ja sen aikana. Ne on helppo nauttia ja niistä saatava energia riittää myös pidempää keskittymistä vaativaan uhkapeliin.

Valmistautuminen casinopeleihin

Uhkapelien turnauspäivä ei ole sopiva aika kokeilla erilaisia ruokavalioita joihin et ole tottunut. Syö aina ennen pelisessiota ruokaa, jonka vaikutuksen tiedät hyvin. Se tarkoittaa, että sinun kanttaa syödä ateria, jossa on suuri hiilihydraattisisältö ja vain vähän rasvaa. Tällöin on syytä jättää väliin rasvainen pastakastike ja pikaruuat. Hiilihydraatit pitävät energiatasosi ylhäällä kun taas rasvainen ruoka hidastaa ruuansulatusta.

Jotta mielesi pysyy kirkkaana uhkapelien tiimellyksessä, juo runsaasti nestettä, mutta vältä maitotuotteita. Uhkapelaajien kansainvälinen terveysjärjestö suosittelee, että nautit ainakin puoli litraa nestettä kaksi tuntia ennen pokeripeliä tai kolikkopeliä, mutta pidä juoma lähettyvillä myös taitopelin aikana, jotta voit tankata hikoillun nesteen tilalle. Perus nyrkkisääntö on, että sinun on juotava tarpeeksi, jotta virtsa muuttuu kirkkaaksi ennen peliä. Pidemmän session aikana ensimmäisen tunnin aikana kannattaa juoda pelkästään vettä. Jos peli kestää pidempään, voit käyttää myös elektrolyyttejä sisältäviä urheilujuomia. Vältä kuitenkin aina sokeriset virvoitusjuomat ja karkit. Koska ammattipelaajien aineenvaihdunta on korkeampi kuin tavallisten rahapelaajien, näille suuri sokerimäärä voi aiheuttaa huimausta ja keskittymiskyvyn alenemista. Sinun kannattaa syödä tukevasti päivää ennen kilpailua, etenkin jos sinulla on tapana olla hermostunut pelipäivänä.

Energian huipputilan saavuttaminen ruokavaliolla

Jotkut uhkapelaajat välttävät syömistä ennen kisoja, koska heidän mielestään se aiheuttaa vatsakramppeja ja huonovointisuutta. Tätä tuskin tapahtuu, jos et syö juuri silloin kun kirjaudut netticasinolle. Muista, että pelisi voi myös kärsiä, jos et syö ennen kilpailua. Ota huomioon, että päivänä, jona olet syömättä, iltapäivään mennessä glykogeenivarastosi voivat olla kokonaan kuluneet. Se tarkoittaa, että alat tuntea itsesi väsyneeksi ja sinun on vaikea keskittyä pelitilanteissa oikean strategian noudattamiseen. On siis järkevää noudattaa sääntöä, että syöt noin kolme tai neljä tuntia ennen casinopeliä tukevan lounaan, jotta energiatasosi ovat riittävän korkealla. Jotta varmistat, että kaikki ei ole vain tuurista kiinni, muista syödä ajoissa ennen casinopelaamista.

Sinulla on oltava riittävästi energiaa, jotta voitat keskittymiskyvylläsi casinon ja muut pelaajat. Lue myös muut Bioenergiatiedon artikkelit: